Doldwaze dagen op de Dominicaanse Republiek! - Reisverslag uit Bávaro, Dominicaanse Republiek van Tessa Weijden - WaarBenJij.nu Doldwaze dagen op de Dominicaanse Republiek! - Reisverslag uit Bávaro, Dominicaanse Republiek van Tessa Weijden - WaarBenJij.nu

Doldwaze dagen op de Dominicaanse Republiek!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

20 Maart 2008 | Dominicaanse Republiek, Bávaro

Ja het is al weer een tijdje geleden, ik weet het. We hebben het erg druk gehad en het was soms erg moeilijk om ergens internet te krijgen. Maar goed we hebben weer voldoende meegemaakt om een boek te kunnen schrijven.

Het laatste berichtje was vanaf Grand Turk, dat lijkt voor ons inmiddels alweer maanden geleden. Zondag vertrokken we vanaf Grand Turk terug naar Providenciales, het hoofdeiland van de Turks and Caicos eilanden. Nou dat was ook nog een bijzonder avontuur. We vlogen zondag om kwart over 1 naar Provo. We hadden zondagochtend dus nog even wat tijd om onze spullen rustig in te pakken. Dus daar namen we dan ook uitgebreid de tijd voor. We hadden bedacht dat we om kwart voor 12 wel op de luchthaven aanwezig moesten zijn. Dan hadden we tenslotte nog anderhalf uur om in te checken en dergelijke. Staan we daar onze spullen in te checken, stond er “Late Check” op onze bagage. Mmm vreemd, nou ja, het zal wel ergens goed voor zijn. Aangezien we nog wel even tijd hadden, zijn we nog lekker even op ons dooie gemak buiten gaan zitten. Een kwartiertje later zijn we toch maar naar de douane gegaan, omdat we niet het risico wilden nemen onze vlucht te missen. We hebben namelijk wel eens meegemaakt dat die grapjassen in de Caribbean, zomaar een vlucht eerder laten vertrekken. Ja en dan heb je dus mooi pech. Maar goed, wij door de douane, zegt die kerel tegen ons dat we het vliegtuig al in konden. Heel bijzonder, ruim een uur van te voren. Maar goed, alles kan hier. En ja hoor, toen iedereen in het vliegtuig zat, gingen ze nog vliegen ook!?!

Wat bleek nou? De klok ging een uur vooruit van zaterdag- op zondagnacht. Ja, hoe moesten wij dat nou toch in hemelsnaam weten? Het is in ieder geval allemaal goed gegaan en op deze manier hoefden we dus ook niet erg lang te wachten op de luchthaven. Heeft toch zo z’n voordelen.

Eenmaal aangekomen op Provo, hebben we eerst onze was even gedaan. Nou we hadden echt onze lucky day, not. Toen we in de laundromat onze kleren in de droger stonden te gooien, besloot er iemand tegen onze huurauto aan te botsen die gewoon netjes geparkeerd stond. Heel fijn. Goed wij eerst naar de Avis om te vragen wat we moesten doen, ja er moet een politierapport komen. Dus wij vanaf de Avis weer terug gereden naar de parkeerplaats van de laundromat, om vanuit daar te politie te bellen. Het meisje wat tegen onze auto was aangereden, meldde ons dat ze eerst nog even haar rijbewijs thuis op moest halen. Goed, wij naar een of andere achterstandswijk. Kwam ze terug met d’r zus. D’r zus vertelde ons dat haar zusje nog niet oud genoeg was om te rijden. Nee dat is lekker. Nou ja, wij terug naar de laundromat en dit keer, reed de oudere zus. Zij hebben ook tegen de politie gezegd dat zij degene was die reed. Nou ja goed allang best, wij wilden er zo snel mogelijk klaar mee zijn. Het was tenslotte niet onze schuld. Na een bezoek aan de Avis en het politiebureau, was alles na 2 uur dan eindelijk geregeld.

Na een hectische zondag, vlogen we dus op maandag door naar de Dominicaanse Republiek. Nou ja in ieder geval, dat dachten we. We hadden natuurlijk eerst nog wat problemen bij het inchecken. Die kerel achter de incheckbalie, moest eerst weten of wij een vlucht hadden vanuit de Dominicaanse Republiek naar Puerto Rico. Eerder mochten we niet inchecken. Nou dat was dus lekker, want wij hadden geen printer. Werden we meegenomen naar een of ander kantoortje waar we ons reisschema moesten uitprinten. Toen we eenmaal konden aantonen dat we een vlucht hadden geboekt, mochten we inchecken. Hè hè, eindelijke op naar de Dominicaanse. Het was vanaf Provo maar een klein uurtje vliegen naar Puerto Plata, dus dat viel dan weer mee. Op de luchthaven van Puerto Plata deden ze totaal niet moeilijk. Ze vroegen niet hoe lang we zouden blijven of waar we zouden verblijven. Dit keer ging het dus vrij gemakkelijk. Nadat we een auto hadden geregeld, zijn we naar het centrum van Puerto Plata gereden. Nou we wisten echt niet wat we daar meemaakten. Wat een chaos. Gaten in de weg, verkeersregels waren er volgens ons idee ook niet echt en overal waar je keek reden brommers. Nou die hebben dus echt overal lak aan. Zij rijden waar zij willen rijden en met de rest van het verkeer hebben ze helemaal niets te maken. Ze vervoeren ook echt werkelijk alles op die brommers, waterpijpleidingen, vlees, vis, kippen, zakken rijst, 6 kinderen die van school worden gehaald, je kan het echt zo gek niet bedenken of ze vervoeren het op brommers.

De eerste dag dat we in Puerto Plata waren, hebben we een dagje vrij genomen en zijn we naar Oceanworld geweest. Een waterpark waar ze de hele dag door shows hebben met verschillende waterdieren. Echt in een woord geweldig. We hebben shows gezien met zeeleeuwen, haaien, dolfijnen en papegaaien. Heerlijke dag gehad. We zijn ook nog op de foto geweest met een zeeleeuw. Mijn zeeleeuw was alleen een beetje eigenwijs en deed niet helemaal wat hij moest doen. Hij ging op m’n rug hangen terwijl hij me eigenlijk gewoon een kus op m’n wang moest geven.

De volgende dag zijn we naar Monte Cristi gereden, dit is een stad ten westen van Puerto Plata. Het was een rit van zo’n 2,5 uur. Toen we daar aankwamen zagen we al snel dat het geen toeristische stad was, ze hadden er amper hotels. Na een telefoontje met het kantoor in Nederland, hebben we daarna besloten om alleen de toeristische gebieden van de Dominicaanse te doen. Na weer een terugrit van 2,5 uur, hebben we diezelfde dag uiteindelijk de stranden rondom Puerto Plata gedaan. Nou de weg door Puerto Plata heen was ook weer een doldwaze rit. Wanneer je voor een stoplicht staat, proberen de straatkinderen de autoruiten te wassen. Onze ruiten zijn dus in een dag tijd 4 keer gewassen. Naar nee luisteren ze hier in ieder geval niet. Annemarie is zelfs een keer weggereden met de spons nog op de voorruit. Gelukkig moesten we nog een keer stoppen zodat dat jochie zijn spons weer kon pakken.

De “hombres” in de Dominicaanse Republiek zijn wel een stuk vervelender dan op de andere eilanden. Je kan nergens lopen of je wordt nagesist of gefloten. Ze vinden ons hier echt heel interessant. Dat zijn we nu ook wel een beetje zat. In de anderhalve week dat ik hier nu zit, heb ik al 1200 keer gehoord hoe lang ik wel niet ben. Origineel ook.
Terug naar mijn verhaal, na Puerto Plata zijn we door gereden naar Cabarete. Dit was wel een gezellige plaats met een paar mooie stranden. Na een nachtje gespendeerd te hebben in Cabarete, zijn we terecht gekomen in Las Terrenas. Ook weer een erg hectische plaats met wederom heel veel brommers. Heel gezellig. In Las Terrenas waren echt heel veel toeristen. Grappig wel om te zien dat er op de DR veel minder Amerikanen komen dan op de andere eilanden. Op de DR zijn er voornamelijk veel Fransen, Britten, Nederlanders en Duitsers te vinden. In Las Terrenas zijn we 2 nachten gebleven. Las Terrenas had ook wel wat aardige stranden. Vanuit Las Terrenas zijn we ook naar Las Galeras gereden. Daar hebben we een heel mooi strand gezien “Playa Rincon”, wel na een tocht van 3 kwartier over van die fijne wegen met gaten en stenen. Tijdens deze tocht hebben we ook een hoop armoede gezien. De hutjes waar mensen in wonen zijn amper bewoonbaar te noemen. De kleding wordt te drogen gelegd op de straat en overal lopen zwerfhonden. Dat zie je als toerist niet wanneer je in een of ander resort verblijft.

Vanuit Las Terranas wilden we naar Punta Cana rijden. Echter dit ligt zo’n beetje aan de andere kant van het eiland. Aangezien we maandag eerst onze was nog even moesten doen, vertrokken we uiteindelijk pas om 1 uur. Toen we om half 6 pas door Santo Domingo waren, besloten we om een tussenstop te maken in Boca Chica. Hier hebben we in een hostel geslapen. Toen we de volgende ochtend gingen ontbijten, bleek echter dat de band van de auto leeg was. Ja en toen wisten we allebei niet hoe we een band moesten verwisselen, lekker handig ook. Gelukkig was de eigenaar van het hostel zo aardig om ons daarmee te helpen. Ann moest de band er weer op zetten. Nu weten we in ieder geval wel hoe we een band moeten verwisselen. Toch wel handig als je altijd met een auto reist. Vanuit Boca Chica zijn we uiteindelijk naar Bavaro gereden. Een plaats tegen Punta Cana aan.

Punta Cana stelt trouwens erg weinig voor. Bavaro heeft meer te bieden qua stranden, restaurantjes en winkels. Op dit moment zitten we dus in Bavaro. Aangezien we de DR nu bijna klaar hebben, hebben we de vlucht omgezet en vliegen we aanstaande zaterdag al naar Puerto Rico. Een stuk eerder dan verwacht, want we vliegen naar huis vanaf Puerto Rico. De tijd die resteert gaan we nog vullen met een ander eiland. Welk eiland weten we nog niet precies.
Het volgende bericht zal dus uit Puerto Rico worden. Ik hou jullie op de hoogte. Tot snel!

Liefs Tess

• 20 Maart 2008 - 14:55

Bart:

Tess, prachtige foto's weer maar ik kreeg je site weer niet in mn mailbox! Love you! XXX

• 20 Maart 2008 - 15:38

KJ:

Wat een eigenwijze zeeliw zeg... Mooi kleurtje krijg je, ben wel een beetje jaloers. Groet KJ

• 20 Maart 2008 - 16:39

Lies:

Ik zie dat je voor Bart een aanminnige vervanging hebt gevonden! Mooie foto's trouwens. En wat een avonturen,met lekke banden en aanrijdingen( nou ja, enkelvoud maar zo klinkt het leuker)
    Lien(als je niet weet wie Lien is vertelt Bart dat wel eens) schreef mij dat je wel heel wat ellende zou zien en dat blijkt nu ook. Wij gaan weer een mid-weekje weg, maar het weer is bar- regen en een echte poolwind! Wees maar blij dat je nog niet terug hoeft!

• 20 Maart 2008 - 17:25

Sylvie:

Ziet er allemaal bekend uit in de DR. Wat ook bij mij is blijven hangen is al die aan elkaar geknoopte stroom draden van paal naar paal en huis naar huis. Ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal

• 20 Maart 2008 - 17:42

Helma:

Leuk verhaal weer en ja het verkeer is een beetje anders dan hier. Alles wordt op brommers vervoerd. Ik moet zeggen dat ik wel weer vrolijk wordt van je foto's, als je dan hier uit het raam kijkt is het toch een stuk minder.
    Groetjes Helma

• 20 Maart 2008 - 19:40

Fuzzy:

pfwietpfwiew!!!! wat zie jij er lekker lang uit op die foto's zeg!!! ;p ff zieken hoor :D bizar is dat he....wat er allemaal op een brommer past!!! zie je in china ook heel veel, dat je denkt....MAAR HOE DAN?????!!!!! 't ziet er allemaal weer erg vervelend uit daar bij jou!!! ben ik toch maar weer blij dat ik hier in de regen enzo zit.....:( is veul goeier dan die zon daarow bij jou ;p groetjes en tot heel snel hoop ik, foets, fuzzy en mijzelf natuurlijk

• 21 Maart 2008 - 18:00

Saskia:

Heeeey Tesss!!!! How you doin??? Leuk verhaal man! Je bent wel een beetje een luxepaardje hoor, door lekker overal heen te cruisen met de auto.. haha. Probeer voor de grap eens ergens te komen met de local bus, aangezien je straks toch heel veel tijd hebt door te brengen voordat je naar huis gaat!
    De maanden vliegen voorbij met al die avonturen. Ik zit inmiddels in Honduras en heb nog een maand om Niguragua en Costa Rica aan te doen. Met de localbus.
    Héél veel plezier en hasta luego! Dikke kus, Sas

• 21 Maart 2008 - 22:15

Joke(mama Van An):

Hallo Tessa,
    Voor jou ook een berichtje vanuit het koude natte holland, voor jullie bijna niet voor te stellen in die warmte. Het gaat allemaal goed met jullie, maar maken wel het één en ander mee. Het zal een ervaring zijn, die jullie niet snel zullen vergeten om op zo'n manier rond te reizen. Leuke foto's maken jullie, het is voor ons thuis ook echt leuk om het zo te volgen. Ik hoop dat jullie nog 5 leuke weken mogen beleven en nog mooie stranden in kaart kunnen brengen. Geniet er nog van!! Lieve groetjes van Joke(en ook van Jaap)

• 22 Maart 2008 - 09:07

Bart:

Ze zeggen dat hollanders vaak over het weer klagen... nou als ik jouw reacties zie snap ik niet waar dat vandaan komt! :-) Heel veel plezier op Puerto Rico meisje! X

• 23 Maart 2008 - 20:50

Alda (tante Van An):

Hallo Tessa,
    Heb net ook jouw laatste bericht ademloos gelezen. Je schrijft trouwens heel boeiend. Zie die brommers bepakt en bezakt zo voor me. Het is wel de tijd van je leven hè? Wat waren wij dan op jullie leeftijd een sukkeltjes zeg. Maar het is jullie gegund hoor. We volgen hier alles nauwgezet. Leuke foto's en grappig om An in een bloesje te zien dat we nog in een winkeltje in Kortgene hebben gekocht (ja, je kan bij ons op het dorrup zelfs shoppen!). Voor jullie mannen zal het onderhand wel tijd worden dat jullie terugkomen maar houd ze nog maar een tijdje 'gretig' hoor! Geniet er nog lekker van Tessa.

Groetjes Alda, tante van An en zus(je) van haar moeder.

• 24 Maart 2008 - 08:14

Bart:

Gretig? Ja zo kan je het ook noemen! Die tante van An heeft gevoel voor humor, hoor! ;-)

• 25 Maart 2008 - 10:11

Fuzzy:

nou!!! jij hebt dan misschien wel zon, maar wij hebben een hele toffe film zonder einde gezien!!! lekker puh!!!;p

• 27 Maart 2008 - 12:03

Jose:

Ola Tes,ik ben op mijn werk en net in de pauze je verhaal(tje)in adem gelezen. Je kan heel leuk schrijven, wie weet kan je daar nog eens wat mee. Colums schrijven ofzo. Het is heel herkenbaar wat je schrijft over die verkeerschaos en de kleine huisjes en zo. Wij zijn toen ook in Ocean World geweest. Femke heeft toen met een Dolfijn gezwommen. Mooi park. Leuk om die fotos te zien. Nou wachten maar weer op je volgende story. Ik ga weer aan het werk. Geld verdienen voor een vakantie. Doeiii

• 27 Maart 2008 - 13:03

Bart:

Nou babe, ik vind dat het wel weer tijd wordt voor een update! Ben heel erg nieuwsgierig naar je avonturen op Puerto Rico! Oh en foto's, veeeeel foto's!! Vandaag nog precies een maand!! XXX